Hverdagen igjen – med ADHD

Nei, det er ikke bare-bare altså.

Deilig med ferie, men ganske håpløst når man har vært lenge borte hjemmefra..
Når man har forandret døgn-, søvn- og matrytme og hjernen er innstilt på helt andre ting.
Når man skal vaske og pakke vekk for fire mennesker fra fire ukers ferie – og samtidig ta fatt på det vanlige livet hjemme.

Overganger
De vanskelige overgangene kaller ekspertene det – det å forandre fokus fra en ting til en annen, forflytte seg til et annet sted, forholde seg til nye mennesker, bytte oppgaver eller lignende.

To uker i Egypt i høstferien med total avslapning, som jeg aldri tror jeg har opplevd det før faktisk, gjorde akkurat det veldig vanskelig. Jeg var så avslappet og tilbakelent, at det visste seg nesten “umulig” og veldig vanskelig å komme i gang med hverdagen etterpå. Jeg ble rett og slett deprimert og mistet oversikten fullstendig.
Da er jo fire uker på farten i Florida mye bedre. Noe mer slitsomt ja, men det letter overgangen til “hektisk og rotete” hverdag hjemme betraktelig! I tillegg fikk jeg muligheten til å få det aller meste på stell her hjemme før vi reiste på ferie, ryddig, rent og med regningene betalt, slik at det gjorde det mye enklere å hoppe inn igjen der jeg slapp.

Tips:

  • Sørg for å være à jour før ferieavreise med det som tynger mest når man kommer hjem igjen.
  • Lag lister – og følg dem!

Døgnrytme
Min erfaring er at de fleste voksne med ADHD/ADD har vanskelig for å legge seg og vanskelig for å sovne; det er så mye som skulle vært gjort og så mange tanker som roter rundt i hodet. Likeså tror jeg mange sover veldig lite – kanskje alt for lite?

Det er vanskelig å få kroppen tilbake igjen på norsk tid og få jetlagen ut av kroppen. Når man har mye å rydde på og ta tak i etter å ha kommet hjem fra lang ferie OG i utgangspunktet legger seg for sent, blir det helt feil nå. Kommer alt for sent i seng, sover lite og dårlig, og fungerer dermed enda dårligere i hverdagen. Gammel lærdom sier at frarøvelse av søvn er en av verdens eldste torturmetoder. Uten søvn begynner kroppen å tære på seg selv, den tar ikke til seg næring på riktig måte og til slutt blir hjernen rett og slett litt smårar av å aldri få hvile. Men det er først etter en stund da, før det er det bare velkjent smågrinete og overirritable småbarnsmor med lite tålmodighet. ;)

Tips:

  • Sett deg en fast leggetid hver dag – og FØLG den!
    Det er bedre å ligge i sengen og lese en bok, enn å begynne og vaske hus midt på natta.

Mange oppgaver og hverdag som trenger seg på
Det sto seks bagger og kofferter pluss fire sekker i gangen da vi kom hjem på lørdag. Det er mye bagasje, mange små ting og duppeditter som skal fordeles rundt i huset og ikke minst en anselig mengde klesvask. I tillegg begynner jo hverdagen ubønnhørlig med en mengde post og e-poster, SFO, jobb, middagsliste og handling, familie, venner, bil på verksted – ja, du vet! Da skjer det som må skje: Jeg begynner på alt på EN GANG og mister fullstendig overblikket. Det er ting over alt i huset, ikke et rom er ryddig og ingent sted er alt ryddet på plass etter ferien. En regning stakk seg unna betalingsbunken, jeg glemmer å sende med junior et par ting på SFO (okay, jeg glemte faktisk neste å levere ungen!), det meste vokser seg sakte men sikkert over hodet på meg..

Men nå er det heldigvis helg igjen, så i løpet av noen timer i helgen så får jeg sikkert tatt toppen av fjellet denne gangen også.
Det enerverende ved det er at jeg aldri kommer i gang med for eksempel bildene mine eller får lest ferdig en bok eller andre sånne “vanlige” ting. Det meste av min energi går til rydding, brannslukking, lister og “finne meg selv”.

Tips:

  • Finn deg selv først!
  • Ta EN ting av gangen (dette har jeg ikke lært meg enda, men jeg optimist!)
Reklamer

2 kommentarer

Filed under Livet med.., Tips og råd!

2 responses to “Hverdagen igjen – med ADHD

  1. Hei Britta.
    Tenk om vi var så strukturerte? Fast leggetid, sier du… jeg jobber fast på natt og har funnet ut at jeg sover aller best på dagtid, utfordringen min blir derfor å «snu» tilbake sånn at jeg kan være en del av familien i deres våkne timer.
    Være ajour er heller ikke lett; hvor settes grensene for hva som trenger å være ajour? Det er her jeg virkelig strever, og det henger nok sammen med behovet for kontroll i enhver situasjon. Tenk om…..
    Men LISTER!!! Et fantastisk hjelpemiddel i en uoversiktlig hverdag!! Har vel blitt så avhengig at jeg nesten ikke klarer få gjort noe ordentlig uten! Stor er derfor nedturen når jeg ikke klarer gjennomføre de planlagte oppgavene i løpet av fastsatt tid. Min kjære mann prøver forsiktig å ymte frampå om at jeg lager litt lange lister, men jeg mangler evnen til å se at TTT. All energien i kroppen tilsier at jeg burde rekke dette og mer til, men sånn er det ikke.
    Jobber fortsatt med å finne meg «sjæl», og ikke minst elske meg selv for hva jeg er, og er håpefull i så måte. Trenger så innmari mye feedback fra mann, barn, venner etc på at jeg er ålreit, – mange år uten diagnose/behandling har laget dype spor etter ukloke valg og jeg føler meg ikke alltid «helt der».
    Er ellers kjempeglad for å høre at dere har hatt en super ferie 🙂 Når man er borte så lenge som 4 uker er det vel lettere å konsentrere seg om det man driver med? Har selv vært i Amerika i flere 2, 3 og 4-ukers bolker, men herregud da mann….. Det er jo så vanvittig mye man må få med seg!!!

    • Hei Heidi!

      Ja, tenk om! Det er vel virkelig noe av hovedutfordringen ved ADHD: det enorme behovet for kontroll og struktur – og den medfødte totale mangelen på det samme. Det er en voldsom «selvmotsigelse» og motsetning. 😉
      Jeg er B-mennesker som trenger mye søvn og det er vanskelig å forene med familieliv og jobb.. og med behovet for kontroll, så kommer jeg veldig aldri til å være helt a jour..

      Nå øver jeg meg (altså faktisk her og nå) veldig på å ikke foregripe tingenes tilstand, ta en ting av gangen OG gjøre det når jeg faktisk hadde tenkt å gjøre det! Det skriver jeg fordi at jeg i går satt og skrev på et innlegg om akkurat det med kontroll, om behovet for det og mangelen på det. Der av kommer også dette du sier med å være a jour – som i mitt tilfelle denne gangen dreide seg om at regningene var betalt, alle brev/e-poster som MÅTTE tas var tatt, klesvaska var tom.. Du skjønner. 😉

      Lister ja – DET er et eget kapittel og absolutt helt nødvendig! Der har jeg et annet innlegg på trappene. 🙂
      Jeg vet nøyaktig hva du mener med at de blir for lange, jeg har lite følelse med hvor lang tid ting tar OG at det tar tid, jeg glemmer å tenke på at når andre mennesker er involvert så gjør det også at ting tar tid og at jeg kanskje ikke kan gjøre det når jeg har lyst.. og ofte blir listene så lange at jeg mister motet! 😉

      Finne seg «sjæl» ja.. Det er verken enkelt, fort gjort eller opplagt hvordan det skal gjøres. Jeg vil ikke påstå at jeg har funnet meg selv enda, men jeg jobber med saken! Og når det er sagt så føler jeg meg kanskje er nærmere enn noen gang før; mer sikker på hva jeg vil, hva jeg har lyst til, hvem jeg er og hva jeg står for. Men det er en hele tiden pågående prosess som til tider gjør ganske vondt.

      Florida var supert – veldig deilig. Det er en utfordring å få ro når man er borte – og det er en ny utfordring å finne tilbake til rutinene når man kommer tilbake. Så langt det er mulig, så prøver jeg å holde på både mat, medisin og soverutiner borte – både for min og ungenes del. Og jeg skjønner akkurat hva du mener: SÅÅÅ mye å se på og få med seg! Kan jo bli stressa av mindre! 😀

      Klem til deg Heidi! 🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s